A Facebook hamarosan életbe lépteti az új adatkezelési elveit, erről – ígérik – mostantól felhasználóbarátabb módon tájékoztatnak. A változás néhány helyen talán valóban átláthatóbbá teszi, hogy mi történik a személyes adatainkkal, egyértelműsíti, hogy mihez járulunk hozzá. A kritikák szerint azonban továbbra sem tesznek meg mindent, hogy a magunk (és az adataink) urai legyünk, ami annak fényében teljesen érthető, hogy pontosan ezekből élnek.
A Facebook nyilvánosságra hozta megújított adatkezelési elveit, a változások lényegéről itt tájékoztatnak. Ezeket mindjárt sorra vesszük, de előbb nézzük a kontextust és az időzítést, mert az sem mellékes. A Cambridge Analytica-botrány, a Facebook visszás kommunikációja, Zuckerberg nem túl jól sikerült washingtoni meghallgatása után egyértelmű, hogy a cég pr-szempontból eddigi történetének legnagyobb válságát éli.
Az adatbiztonsági problémákkal kapcsolatos visszaélések, a személyes adatok más cégek általi jogtalan kezelése, aminek a megakadályozására a Facebook lényegében nem tett semmit, fő politikai témává tette azt a hatalmat, mely részben a Facebook monopolhelyzetéből, részben üzleti modelljéből, részben pedig az átlagember számára nehezen átlátható szabályokból és persze az általános nemtörődömségéből fakad.
A Facebook többször ígéretet tett rá, hogy az eddigiekhez képest egyértelműsíti a szabályokat. Van egy másik sürgető tényező is: május 25-én lép életbe az Európai Unió minden eddiginél szigorúbb új adatbiztonsági törvénye, a GDPR, mely szintén az egyszeri felhasználónak ad több jogot a nagy cégek rovására. Bár a GDPR közvetlenül csak az EU tagállamaiban lép ekkor életbe, közvetve az egész világra kihat, hiszen azok a cégek, melyek nem akarnak lemondani az 500 milliós európai piacról, általában is kénytelenek alkalmazkodni a nagyobb szigorhoz.
Ezt teszi most a Facebook is, amikor a május végi határidő előtt néhány héttel most bevezeti az új szabályokat. Azt kommunikálják, nem csak megfelelnek a törvénynek, annál is kényesebben óvják a felhasználóik adatait. Ez persze nagyrészt céges bullshit, de nézzük, a gyakorlatban mit is jelentenek a változások.
Ez az utolsó, az arcfelismerés azért is különösen érzékeny kérdés, mert éppen ezen a héten adtak zöld utat annak a pernek Amerikában, ami pont ezzel kapcsolatos, és aminek a végén előfordulhat, hogy a Facebooknak több milliárd dollár kártérítést kell majd fizetnie a felhasználóinak. Ez a történet még arról szól, hogy 2011-ben ott úgy vezették be a hasonló funkciójukat, hogy ahhoz semmiféle beleegyezést nem kértek. Miután ez sokak szerint jogsértő, felfüggesztették az arcfelismerő működését – most azonban világszerte újra bevezetik tehát, igaz, az egyéni beleegyezésre is figyelve. Más kérdés, hogy könnyebb – egy pipa – beleegyezni, mint elutasítani – három kattintás –, ezért többen képmutatónak nevezik a Facebook öntisztulását.
Az új adatkezelési elvek a következő hetekben, országonként különböző időpontokban válnak élessé és könnyen elérhetővé – a magyarországi bevezetés pontos időzítéséről még nincs információ, de legkésőbb május 25-ig sort kell rá keríteni.