Két hét alatt állítólag tízmillióan iratkoztak fel a Google új közösségi oldalára, a +-ra. A rivális Facebook ugyanakkor már 750 milliónál jár. Nem csak az a kérdés, hogy a + át tudja-e csábítani magához a facebookozókat, hanem hogy szükség volt-e rá egyáltalán.
Hivatalos adatokkal még mindig nem szolgál a cég, de egy külső szakértő azt állítja, hogy a bétaállapotban kipróbálható Google+-ra regisztráltak száma két hét alatt elérte a tízmilliót, és ha ebben az ütemben nő tovább a szájt, a hét végére húszmillióan is feliratkozhatnak a szolgáltatásra.
Korábban kevesebb mint egy hét alatt megháromszorozódott a közösségi hálózat felhasználóinak száma, és rohamosan közelített az ötmillióhoz. Paul Allen, az Ancestry.com családfakutató szájt alapítója múlt hétfőn mérte fel először a regisztráltak számát, és akkor 1,7 millióra becsülte a taglétszámot; szombaton már 4,5 milliós táborról beszélt.
Allen egészen különös módszert használ a taglétszám megállapítására: az USA-ban ritkán előforduló családnevek felbukkanását figyeli a szájton, és ebből próbálja megbecsülni a létszám változását. Az adatokat az amerikai népesség-nyilvántartótóll, a Census Bureau-tól veszi, és bár tisztában van a módszer tökéletlenségével – különösen hogy a külföldi nevekkel nem tud mit kezdeni – szerinte még senki nem áll elő jobb módszerrel a taglétszám megbecslésére. Allen szerint például múlt hétfőn még csak 5 Tomczyk, 12 Tat és 7 Cullinane nevű felhasználó regisztrált a Google +-ra, a Tomczykból szombatra 20, Tatból 51, Cullinane-ből 18 lett a szájton. Fredenburgból, Lauderbeckből vagy Wilcoxenből múlt hétfőn még egy sem volt a +-on, szombatra lett belőlük 3, 4 illetve 8.
„Feltételezem, hogy a G+ különleges nevű felhasználóinak szaporodása hasonlít az USA-ban előforduló többi 150 000 nevet viselő G+felhasználóéra. Ha meglennének az erőforrásaim ahhoz, hogy 500 vagy 1000 nevet vegyek fel a mintába, azt hiszem, pontosabb lenne a modellem – írja Allen a G+-on. – De a projektre fordítható időm és anyagi keretem szűkös, így hát ez van."
A szakértő összesen 100-200 ritka névvel dolgozik, míg a világ összes felhasználóját úgy becsüli meg, hogy minden egyes amerikai felhasználóra 2,12 külföldit számol.
A Ford már fönt van. És Ön?
A Google +, amit a cég szerényen nem Facebook-verő közösségi szájtként, hanem csak egy új szolgáltatásként indított el június legvégén, egyelőre béta állapotban üzemel, és hivatalosan csak meghívóval lehet rá belépni. A Google azonban nyitva hagyott egy kiskaput, így akivel a Google+-on emailcímének megadásával osztanak meg valamilyen tartalmat, elméletileg meghívó nélkül is regisztrálhat a közösségi oldalon. Ezen kívül a múlt héten egy napra engedélyezték a meghívóküldést, valószínűleg ennek is köszönhető, hogy így megugrott a létszám.
Az indulás óta a sajtó teli van a +-szal kapcsolatos, mínuszosból pluszossá felfújt hírekkel: ezek közé tartozik, hogy hétfőn vagy másfél órára megteltek a Google +-t kiszolgáló egyes szerverek merevlemezei, ezért a felhasználók újra és újra megkapták ugyanazokat a figyelmeztető üzeneteket – szörnyű, de a lényeg, hogy a cég a váratlanul megugrott forgalommal magyarázta a történteket, aminek nyilván örül, hiszen a + sikere elsősorban a felhasználók számának növekedésétől függ.
További meglepetés, hogy megjelent a +-on az első hivatalosan is jóváhagyott vállalati profil. Az oldalt a Ford hozta létre, nyilván kísérleti céllal, miközben a Google a többi vállalatnak nem engedi, hogy csak úgy önerőből céges profilt hozzon létre, mondván: a + mostani formájában magánszemélyeknek szól, a céges verzió később érkezik majd. A Ford Motor Company oldalát most úgy kétezren követik, ami még statisztikai hibának is kevés, a vállalati jelenlét fontosságát azonban egyáltalán nem szabad alulbecsülni: akár a Facebooknál, itt is központi kérdés lesz, hogy ha már van elég felhasználó, hogyan lehet a reklámokból bevételekhez jutni.
A legnagyobb kérdés persze továbbra is az, hogy lesz-e elég felhasználó a +-on. A 4,5 millió szép szám, de a Facebook már túl van a 750 millión, és töretlenül halad az egymilliárd felé. Képes lesz-e vajon a Google ennyi embert átcsábítani magához, vagy legalább rávenni őket arra, hogy párhuzamosan használják a két szájtot? Különösen annak fényében, hogy bár a + felvonultat jó néhány technikai érdekességet, sem koncepcióját, sem használati értékét tekintve nem múlja felül annyira a Facebookot, hogy az indokolná a tömeges migrációt.
+ = szkarabeusz?
A + és egyben a Google problémáját nagyszerűen fogalmazta meg John Naughton, az Open University professzora, aki szerint az új közösségi oldal pont olyan, mint az elektromos wok: azért készült el, mert el lehetett készíteni, miközben semmi szükség rá.
„Akinek nem ment el teljesen az esze, nem akar magának elektromos wokot – írja Naughton az Observerben megjelent cikkében. – De mivel képesek vagyunk ilyesmit előállítani, gyártják őket, függetlenül attól, hogy szükség van-e rájuk. A szindrómát ezzel a mantrával lehet leírni: »A technológia a válasz. Mi is volt a kérdés?«”
„Az ember nézi a többieket, ahogy a Körökre és Hangoutra csöpögtetik a nyálukat, megérti, hogyan juthattak az ókori egyiptomiak odáig, hogy egy bogarat bálványozzanak.”