2014-ben a Google bejelentette, hogy a HTTPS meglétét rangsorolási tényezőként fogja értékelni. 2018. júliusától pedig a Google Chrome böngésző a nem HTTPS oldalakat már „nem biztonságos” jelzővel illeti. Mindez azt jelenti, hogy nem lehet tovább halogatni a weboldalak HTTPS protokollra történő áttérését, mert ellenkező esetben vissza fognak esni a találati listákon azokkal az oldalakkal szemben, akiknek már rendelkeznek vele, illetve a „nem biztonságos” minősítés a látogatók részéről is egy bizalomvesztést fog jelenteni.
Az alábbi cikkben sorra vesszük a HTTPS átállással kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.
Első körben nézzük meg a HTTPS-el kapcsolatos legfontosabb fogalmakat.
Az SSL az a biztonsági technológia, amely egy titkosított kapcsolatot hoz létre a web szerver és a böngésző között. Ez a kapcsolat teszi lehetővé, hogy minden adat, ami a web szerver és a böngésző között közlekedik, bizalmas maradjon, megakadályozva a lehallgatást.
A HTTPS egy olyan URL séma, amely a HTTP-hez hasonlít, de jelzi a böngészőnek, hogy az SSL titkosítási rétegét használja az adat védelme érdekében.
Az SSL tanúsítvány tartalmazza a domain nevet, a cég nevét, pontos címét, a lejárat dátumát, valamint a kiadásért felelős tanúsító hatóság adatait.
Ha egy böngésző egy biztonságos weboldalhoz csatlakozik, akkor a webhely SSL tanúsítványát letölti és ellenőrzi, hogy nem járt-e le, a tanúsító hatóság bocsátotta-e ki és azt használja-e a webhely, amire kiadták. Ha az ellenőrzések valamelyike sikertelen, akkor a böngésző figyelmeztetést küld a látogatónak, aki ezzel tudni fogja, hogy az SSL nem védi a weboldalt.
Nézzük, melyek a legfontosabb különbségek a HTTP és a HTTPS között:
A HTTPS különösen fontos a nem titkosított hálózatok (pl. Wifi) esetében, mivel bárki, aki ugyanazt a hálózatot használja, lehallgathatja a kommunikációt és bizalmas információkhoz férhet hozzá.
Ha a weboldalad tartalmát a biztonságos HTTPS-en keresztül szolgáltatod a látogatók felé, akkor biztosítod, hogy a web szerver és a látogató böngészője közötti információ áramlást senki nem hallgathatja le.
E-business weboldalak esetében kiemelten fontos a HTTPS, mivel a vásárlás során sok kényes információt, pl. személyes adatot, hitelkártya adatot továbbítunk. Egyre több látogató már tisztában van ezzel, ezért kevés bizalmat tanúsítanak az olyan webshopok felé, amelyek nem rendelkeznek SSL tanúsítvánnyal.
Az emberek többsége ha a HTTPS-ről hall, akkor azt gondolja, hogy ez a weboldalát is megvédi. A valóság azonban sajnos az, hogy magát a weboldalt a HTTPS nem fogja megvédeni, tehát a többi weboldalhoz hasonlóan továbbra is ki van téve a webről jövő támadásoknak. Éppen ezért a weboldal biztonsági frissítéseit, biztonsági felülvizsgálatait a HTTPS-re történő átállás után sem szabad elhanyagolni.
Ha a technikai részletektől eltekintünk, akkor az átállás folyamata meglehetősen egyszerű:
Annak ellenére, hogy az átállás folyamata egyszerűnek tűnik, ha nem figyelünk oda a részletekre, akkor az komoly gondokat okozhat a weboldal működésében. A leggyakoribb hibák az alábbiak szoktak lenni:
A weboldal adatkapcsolatának biztonságossá tétele manapság már minden oldal tulajdonos számára kötelező lépés, ami növeli a látogatói bizalmat és egyben ellehetetleníti, hogy illetéktelen személyek kényes adatokhoz férjenek hozzá.
A HTTPS átállás bár nem tűnik bonyolult műveletnek, ha nem profi szakemberek végzik, könnyen nagyon rossz végeredménnyel zárulhat, amely hosszú időre visszavetheti a weboldal Google helyezéseit.
Tusnádi István
www.usernet.hu