A kezdeményezés a mobilok akkumulátorát kímélné, az internetezők idejével spórolna, miközben a hirdetési platformokhoz nem nyúlna.
A táblagépekes és okostelefonos hírfogyasztás könnyebbé tétele érdekében a Google vezetésével sokan csatlakoztak az Accelerated Mobile Pages (AMP) kezdeményezéshez. A Twitter, a New York Times, a VOX Media, a Guardian, a Telegraph, az Economist és mások is úgy vélik, az oldalaik egyszerűsített változataival elkerülhetik a reklámblokkolást és a felhasználókat legjobban idegesítő lassú betöltést egyaránt. Nagyjából az olvasók 40 százalékát veszítik el az online magazinok, ha a cikkek nem töltődnek be 6 másodperc alatt – állítja a Google.
Hirdetés
Az AMP arra épül, hogy egységes, lebutított felületet tálal az olvasóknak. Míg a kiadók megtarthatják a hirdetési platformjaikat, kénytelenek lesznek mellőzni (legalábbis mobilos nézetben) a felugró ablakos, illetve a görgetéssel együtt mozgó reklámokat is.
Az egész projekt alapját az a nyílt forrású HTML keretrendszer adja, amit a Google fejlesztett, a Githubon pedig bárki számára elérhető. Ez bizonyos HTML, CSS és JavaScript kódrészeket tilt a gyorsabb működés érdekében, illetve tartalmaz néhány olyan komponenst, ami némileg helyettesítheti ezeket. A projekthez csatlakozott a LinkedIn, a Pinterest és a Wordpress is.
A Google nemrégiben módosította a keresési eredmények rangsorolását, ahol a mobilbarát oldalakat (mobilról böngészve) előrébb sorolja. Ezután a teljes oldalas hirdetésekkel operáló oldalakat is büntetni kezdték. Várhatóan további finomhangolás következik, és az AMP-t használók még előrébb kerülhetnek.
A Facebook hasonló indíttatásból az Instant Article szolgáltatást találta ki, ami az alkalmazáson belül nyitja meg a hivatkozásokat, nem eresztve a felhasználót a saját rendszeréből.
Írta: Szűcs Péter