A Google közel sem elsőként indított dugófigyelő szolgáltatást Magyarországon: riválisai webkamerákkal és közösségi mobilapplikációkkal segítik az autósokat abban, hogy átvághassák magukat a sűrű forgalmon. Vajon versenytársai mögött kullog a keresőcég, vagy megreformálja a közlekedést?
A műholdas navigáció alapvető működésével a legtöbben manapság már tisztában vannak, azt azonban már kevesebben tudják, hogy az optimális útvonalat megmutató eszközök honnan tudják meg, hol van dugó, és merre lehet fennakadás nélkül haladni. A forgalom monitorozására számos módszer létezik az Útinformhoz hasonló cégek szolgáltatásai mellett: például az úttestbe épített szenzorok szolgáltatnak adatokat a forgalomról (ilyen rendszer egyébként a fővárosban is van, de az érzékelők többsége nem működik). Másutt az utak fölé kihelyezett kamerák képének szoftveres analízisével mérik az áthaladó forgalom mennyiségét.
Sok cég él azzal a módszerrel is, amikor például egy futárcég gépjárműflottájára szerelnek gps-t és mobilinternetet, és a gépkocsik mozgásának vizsgálatával következtetnek a forgalomra. Ha például az Árpád hídon, ahol 70 kilométeres a megengedett sebesség, egy jármű csak 20-szal gurul, feltehetően dugóba került. Ez a megoldás csak akkor működik hatékonyan, ha kellően nagy flotta áll rendelkezésre, egyébként nem biztosít elegendő lefedettséget. Hátránya lehet az is, hogy a folyton úton lévő hivatásos sofőrök eleve elkerülik a zsúfolt útszakaszokat a városokban.
Itthon a múlt év óta kezdtek elterjedni a közösségi forgalomfigyelő rendszerek, amelyek működése az adok-kapok elven alapul: az ezekhez csatlakozó felhasználók nem csupán fogadják a dugók kialakulásáról szóló adatokat, hanem eszközükkel (ami többnyire az okostelefont jelenti) saját haladásukról is szolgáltatnak információkat a közösség számára.
A Google Térkép (Maps) nemrég indította el forgalomfigyelő funkcióját Magyarországon, a tágabb értelemben vett régióban egyébként nálunk elsőként. A rendszer több forrásból dolgozik, a flottakövetés és a statikus közlekedési információk (pl. közzétett útfelbontások) mellett a Maps okosmobilos felhasználóitól is begyűjti mozgási adataikat, így aki bekapcsolja Google Térképét a telefonján, akarva-akaratlanul is közlekedési információkkal szolgál.
Közép-Európában csak nálunk van Google Maps Traffic
Legfontosabb előnye így kétségtelenül az, hogy rengeteg mobilon (és tableten) rögtön kéznél van: az újabb telefonok jelentős részén alapból megtalálható a Google Térkép. További előnye, hogy gps-t nem tartalmazó telefonnal is lehet használni, bár ekkor sokkal kisebb pontossággal, a cellainformációk alapján határozza meg a tartózkodási helyet - ebben az esetben tényleg csak arra jó, hogy belőjük, merrefelé járunk.
Magyarországon még nem érhető el a Google navigációs szolgáltatása, így a Térképet elsősorban indulás előtti tájékozódásra lehet használni. Útvonalat ugyan lehet vele tervezni, de a fordulópontokat már nem jelzi vezetés közben, és az útvonal automatikus újratervezésére sem képes. Ugyanakkor okostelefonon a navigációs szoftverekéhez hasonló 3D-s nézetbe is át lehet váltani, ahol a készülék folyamatosan mutatja az úton a felhasználó aktuális pozícióját: ez remekül használható arra, hogy a reggeli dugóban segítsen eldönteni, melyik híd felé vegyük az irányt. A Google Maps újabban vektoros térképet jelenít meg, ami minimálisra csökkenti a használat közben keletkező adatforgalmat.
Pozitívumok:
Negatívumok:
***
A fővárosban élő felhasználók zöme valószínűleg ismeri már az UTV.hu nevű oldalt, amelyen a legforgalmasabb budapesti közlekedési csomópontokba telepített kamerák élő képeit lehet megtekinteni. Míg a Google vagy más szolgáltató térképén csak egy színes csík jelzi a forgalom nagyságát, itt élő képet lehet látni, ami kizárja a tévedés lehetőségét: ha sok autót látunk rajta, dugó van, ha keveset, akkor nincs. Mobiltelefonokról azonban sajnos nem tudjuk elérni a kamerák képét, így ez a szolgáltatás is csak előzetes tájékozódásra jó.
Pozitívumok:
Negatívumok:
***
Az izraeli fejlesztésű Waze egy ingyenes közösségi navigációs szolgáltatás, amely minden ismertebb okostelefonra elérhető, teljes mértékben magyarított alkalmazásként. A "közösségi" jelző azt a módszert fedi, ahogy a használt térkép és az azon megjelenő közlekedési információk előállnak. A térkép ugyanis a felhasználók mozgása alapján készül, hiszen ahol haladunk, ott útnak is kell lennie! A még be nem járt területek "megerősítését" a Waze különböző bónuszpontokkal jutalmazza, hasonlóan a dugók, traffipaxok vagy térképhibák egy-egy gombnyomással történő bejelentéséhez. A közlekedési helyzetkép is a használók valós idejű mozgási információinak összegyűjtésére épül, de ez a fő hátránya is a Waze magyarországi alkalmazásának: mivel kevesen waze-elnek, többnyire nem jutunk érdemi dugóinformációhoz. Annak viszont, aki elsősorban hazai nagyvárosokban használna navigációt, érdemes kipróbálnia, mert ingyenessége ellenére remek program a Waze. Jó tudni, hogy ez a program is online térképpel dolgozik, azaz használata - ha nem is különösen magas - adatforgalmat generál.
Pozitívumok:
Negatívumok:
***
A Waze-hez nagyon hasonló módon működik a magyar Jitti, ám itt csak a szikár információra korlátozzák a működést, nincs térképezős játék és útevés, csak barangolás a forgalmi infók alapján tarkára színezett térképen. A Jitti is online térképpel működik, ami - pontosabban a számunkra szükséges részletek - azonban wifin letölthető, így erre nem muszáj mobil adatkapcsolatot áldozni. Vezetés közben haladási paramétereinket visszaadjuk a közösségnek, de flottainformációkat is használ a cég a közlekedési infók összeállításához - tájékoztatásuk szerint ez mintegy hétezer jármű adatait jelenti, illetve a közösség heti félezer adatszolgáltató tagjának közreműködését.
A Jitti részletes testre szabhatósága, valamint egyszerű és célratörő felülete nagyon szimpatikus, ám a térkép jelenleg nehezen áttekinthető a közlekedési információk túlzottan részletes megjelenítése miatt: egy útvonal (például egy főútként szolgáló hosszabb utca) színe korántsem egységes, minden saroknál változik, így igazából nehezen tippelhető meg, megéri-e arra menni.
Pozitívumok:
Negatívumok:
***
A Traffic Club is egy magyar közösségi navigációs rendszer, amely a Google térképét és forgalmi információit használja, ezeket azonban saját felhasználóinak visszajelzésével is bővíti. Kliensei Android és iPhone okostelefonokra érhetőek el, és akár térkép nélküli módban is lehet használni: ilyenkor csupán a közelben lévő, azaz releváns forgalmi események listája jelenik meg, ezzel takarítva meg a térkép letöltésének adatforgalmát. Ebbe a programba a Facebook használatát is integrálták, így néhány gombnyomással be lehet küldeni a közösségi oldalra az ismerősöknek a dugókra, balesetekre vonatkozó értesüléseket.
Pozitívumok:
Negatívumok:
***
Régebbi, kisebb tudású mobiltelefonokon is futtatható a magyar MyTraffic Java nyelven írt forgalmi információs szoftvere, például a régebbi, de navigációt már tartalmazó Nokia telefonokon is működik. Ez a program kizárólag vizuális formában tudja ábrázolni a forgalom nagyságát, térképe azonban nem vektoros megjelenítést használ, hanem sok kis képfájlból áll össze. Emiatt még 3G-s vagy gyorsabb mobilneten is elfogadhatatlanul lassú a megjelenítés, ráadásul sokkal nagyobb adatforgalmat is generál, készítői szerint legalább száz megabájtnyi havi adatmennyiséggel érdemes számolni a használatakor.
Ez a program kizárólag az autóval közlekedő felhasználóinak mozgását vizsgálva készíti el forgalmi statisztikáit, a honlapján lévő tájékoztató szerint az adatokat átlagosan egyszerre egy-kétezer jármű szolgáltatja.
Pozitívumok:
Negatívumok:
***
2008 óta érhető el Magyarországon a TMC (Traffic Message Channel) nevű szolgáltatás, amely a rádióadások által is használt hullámhosszokon közvetít forgalmi információkat a technológiát támogató, külön vevőegységgel és megfelelő szoftverrel felszerelt gps-eszközöknek (a vevő sokszor külön is megvehető). Ez a technológia itthon csak a hagyományos navigációs eszközökben terjedt el, az okostelefonokon futó alkalmazások nem kompatibilisek vele.
Itthon díjmentesen használható a TMC szolgáltatás, amelyet a TrafficNav nevű társaság üzemeltet, ennek honlapján el is lehet érni egy térképet, amelyen a rendszerben elérhető összes útlezárás- és dugójelentés megtekinthető: az információk egy többezres autóflotta gépkocsijaitól, valamint az Útinformtól és a Fővinformtól, illetve egyes helyeken forgalomfigyelő kamerákból származnak. Összességében úgy találtuk, hogy ennek a rendszernek az erősségét inkább a lezárások, útszűkületek jelzése jelenti, a dugók kialakulására sokszor nagyon lomhán reagál. Jellegéből adódóan a TMC-szolgáltatást használó járművek visszafelé nem tudnak adatokat közvetíteni az üzemeltetőnek saját haladásukról, így nem tudják javítani a rendszer pontosságát.
Pozitívumok:
Negatívumok:
***
Egyik sem tökéletes, de van, amelyiket kényelmesebb használni
Mindegyik fent szereplő megoldást kipróbáltuk a kocsiba ülve, és az UTV forgalmi kameráit figyelve is. Próbáink során kiderült, hogy mindegyik szolgáltatás hajlamos a tévedésre, illetve az elavult adatok közlésére. A dugófigyelők tökéletesítéséhez a jelenleginél nagyságrendekkel nagyobb autós flottára vagy arra lenne szükség, hogy a nagyobb utak mindegyikét felszereljék mérőszenzorokkal, ezek híján a Google titkos algoritmusai sem tudnak csodát művelni.
Bár egyáltalán nem tévedhetetlen, a Google szolgáltatását találtuk a legjobban használhatónak, mert PC-ről és mobiltelefonról is nagyon egyszerű elérni, s a potenciális adatszolgáltatók száma esetében messze a legnagyobb. Próbáink során ez a rendszer adta a valósághoz leginkább hasonlító forgalmi helyzetképet, és a megjelenítést is áttekinthetőnek találtuk. A Jittinél éppen a megjelenítés volt a legfőbb probléma, illetve azt is fájlaltuk, hogy androidos készüléken egyelőre nem használható.
A Traffic Club is a Google térképét használja, szöveges felülete miatt lehet érdemes használni a mobilnettel takarékoskodni kívánóknak, a Waze pedig ingyenes navigációs rendszernek elég jó, a dugófigyelője azonban nagyon esetlegesen működik. Lassú működése és nagy adatforgalmi igénye miatt a MyTrafficet csak a régi készüléket birtoklóknak ajánlanánk.