Az internetezők kétharmada több időt tölt a világhálón hetente, mint amennyit a tévénézésre szán, a nethez hozzáférő magyarok is kevesebbet tévéznek offline társaiknál - derül ki egy felmérésből.
Az Ipsos megbízásából a Canada.com számára készített, huszonhárom országban végzett kutatás alapján úgy tűnik, hogy minden vizsgált országban az internetezők körében a televízió elveszítette vezető szerepét. A országok mindegyikében meghaladja az 50 százalékot azon internetezők aránya, akik több időt fordítanak a világhálóra, mint a tévére.
Hazánk a középmezőnyben
A legalacsonyabb arány Belgiumban található, ahol a kutatásban részt vevő internetezőknek mindössze 55 százaléka nyilatkozott úgy, hogy több időt tölt a net előtt, mint a tévével. A legmagasabb, 89 százalékos arányt pedig Kínában mérték, itt aki internetezik, az már alig nézi a televíziót.
Magyarország a középmezőnyben szerepel, hazánkban a netezők 67 százaléka tölt több időt a monitor, mint a tévé előtt, ez csupán csak egy százalékos elmaradást jelent el a világátlagtól. A magyarok átlagosan napi négy óránál is többet szánnak tévézésre. Az viszont kevéssé köztudott, hogy az átlagos magyar internetező közel 3,5 órát tölt naponta az internet előtt. A legfrissebb felmérésből az is kiderül, hogy a világhálót használó magyarok kétharmada többet lóg a hálón, mint tévézik. A számok ismeretében mindez csak úgy lehetséges, hogy a magyar netezők kevesebbet tévéznek, mint a nem internetező társaik.
Az élmezőny további országai: Oroszország 87, Törökország és Japán 77, valamint India 76 százalékkal. A lista alján a már említett Belgium mellett Kanada 57, Franciaország 58, Németország és Hollandia 59, Mexikó illetve Nagy Britannia 61 százalékkal található.
A munka miatt vezet az internet
Az eredmények első ránézésre meglepőnek tűnhetnek, mert az internet kapcsán gyakran fejletlenebbnek tekintett országok sok esetben előkelőbb helyen végeztek, míg az internet szempontjából éllovasoknak tartott országok jó része átlagon alul teljesített.
Ennek az az oka, hogy az internetpenetráció szoros kapcsolatot mutat az internetezéssel eltöltött átlagos idővel. Egy alacsony internet-elterjedtséggel rendelkező országban az internetezők között arányaiban jóval több az olyan felhasználó, aki munkavégzésre is használja a világhálót, így értelemszerűen több időt tölt el online, mint tévénézéssel.
Minél magasabb az internet elterjedtsége egy adott országban, annál valószínűbb, hogy a világhálót ritkábban és jellemzően kikapcsolódásra használó felhasználók nagyobb tömegben találhatók a mintában. A kutatók szerint az internettel eltöltött átlagos idő várhatóan nőni fog a jövőben. A felmérést megrendelő Kanadában például 15 év után 2010 áprilisában haladta meg először az internetezéssel töltött átlagos idő a tévézést. Az átlag kanadai heti 18 órát töltött el online és 16,9 órát tévézéssel.