Rövid távon jelentősen nőhet az online boltok és webáruházak forgalma Magyarországon, többek közt a gazdasági válság hatására - derül ki az Euromonitor International piackutató frissen közzétett statisztikáiból.
A cég szerint az elmúlt években az régió két országának, Szlovákiának és Magyarországnak az e-kereskedelmi mutatói többnyire jelentősen elmaradtak a nyugat-európai átlagtól. Az Euromonitornál mindezt három jelenség számlájára írják: a növekedéshez nagyobb szélessáv-penetrációra, az online is használható fizetőeszközök (bankkártyák, PayPal stb.) nagyobb térnyerésérére és a bizalom erősödésére van szükség.
Az Euromonitor által az Eurostat alapján összesített adatokból kiderül, hogy tavaly év végén a magyar vállalatok 87 százaléka rendelkezett internetkapcsolattal, a cégek forgalmának 14 százaléka származott online kereskedelmi tevékenységből. A statisztikák rámutatnak, hogy hazánkban a belföldi kereskedelemhez képes az adott időszakban jelentős túlsúlyban voltak a külföldi értékesítések: a 14 százalékos forgalomból 9,4 százalék külföldi megrendelésekből jött össze.
A piackutatónál úgy látják, hogy a forgalom növekedéséhez a háztartások internetellátottságán, illetve az infrastruktúrán is javítani kell, jóllehet az ezzel kapcsolatos kilátások terén bizakodó a vállalat. Nyilvánvaló ugyanakkor az is, hogy a magyarok a recesszió hatására 2009-ben jóval kevesebbet költöttek az internetes infrastruktúra bővítésére, mint 2008-ban, vagy akár 2007-ben, emellett a vezetékes szélessávú penetráció növekedése is megtorpant.
Az Euromonitor kutatása felhívja a figyelmet arra, hogy az e-kereskedelem jogi feltételei mindkét, a kutatásban érintett országban adottak, emellett a webáruházak nemcsak áru-, hanem szolgáltatáskínálatukat is jelentősen fejlődtek az elmúlt időszakban. Egyre több interneten kereskedő cég használja ki továbbá a közösségi oldalakban rejlő lehetőségeket, valamint a fizetési opciók kibővítésével próbál újabb vevőket toborozni.
Az online áruházak növekvő népszerűsége nyilvánvaló okokra vezethető vissza - vélekednek az Euromonitornál: a webáruházak használata kényelmes, áruválasztékuk egyre szélesebb, valamint az árösszehasonlító oldalak révén lehetőség adódik a legkedvezőbb ajánlat kiválasztására. A gazdasági válság által megroppantott kelet-európai háztartások számára különösen ez utóbbi lehetőség a legvonzóbb.