Mielőtt webes szakemberhez fordulnánk, érdemes nekünk magunknak áttekintenünk, hogy mire is szeretnénk leendő weboldalunkat használni, s az mennyibe fog kerülni. Az alábbiakban néhány olyan kérdéskörrel foglalkozunk, amelyekre érdemes választ keresnünk az internetes tanácsadó felkeresése előtt.
1. Mi lesz weboldalunk elsődleges funkciója? Alapvetően négy csoportot különböztethetünk meg leendő weboldalunk alapfunkciója tekintetében:
- online bolt, ahol valamilyen termék vagy szolgáltatás értékesítése folyik
- online katalógus, melyből a fogyasztók információkat kaphatnak cégünkről, illetve szolgáltatásainkról
- online közösség
- a fentiek valamilyen kombinációja
Ha választ tudunk adni arra a kérdésre, hogy milyen formátumú weboldalra van szükségünk, az máris könnyebbé teszi a további tervezési feladatokat.
2. Hogyan fog kinézni a weboldalunk, s milyen alapérzést szeretnénk közvetíteni általa? Fel kell tennünk magunknak azt a kérdést, hogy mit fog weboldalunk kommunikálni a megjelenése által. Vicces lesz és könnyed, vagy hi-tech arculata lesz, esetleg üzleties és professzionális? A weboldal megjelenése tükrözi, hogy mivel foglalkozik a cégünk, milyen termékeket és szolgáltatásokat kínál a fogyasztóknak, s alapvetően meghatározza, hogy milyen célközönség vásárol majd tőlünk. Nyilvánvalóan más és más weboldalakat kell kialakítanunk, ha konzervatív üzletembereket, vagy ha bohém fiatalokat célzunk meg.
3. Hány aloldalnak, s milyen specifikus moduloknak kell weboldalunkon helyet kapniuk? Milliónyi dolog felkerülhet egy weboldalra. A legtöbb weboldal megelégszik néhány szekcióval, melyek alapvető információkkal látják el a felhasználókat. Vannak azonban olyan weboldalak, amelyek kiemelt funkciókkal, vevőcsalogatónak gondolt információkkal igyekeznek megnyerni a honlapra látogatókat.
A weboldal kialakításakor általában nem maradhatnak ki a következő szekciók: Főoldal, Rólunk, Termékeink/Szolgáltatásaink, Online rendelés, Kapcsolat/Elérhetőségek, Hírlevél, Regisztráció. Persze ezeken az alapfunkciókon túl egy céges oldalon hasznosnak bizonyulhat a Kedvezmények, Újdonságok vagy az Online segítség aloldal is. Emellett a cég tevékenységét érintő sajtóközlemények, a médiában róla megjelent cikkek vagy az aktuálisan futó hirdetései is érdekesebbé, informatívabbá thetik a weboldalt.
4. Mennyiből gazdálkodhatunk? Bárkit könnyen elkaphat a gépszíj, mégis jobb ellenállni a csábításnak, s olyan weboldalt terveztetnünk, amelyet pénzügyileg valóban megengedhetünk magunknak.
Ugyanakkor érdemes megfontolnunk, hogy a rendelkezésünkre álló összeg elegendő-e egy megfelelően funkcionális és csalogató designnal rendelkező oldal kialakításához A túlzottan olcsó megoldásokat talán érdemes elvetni, mivel a túl kicsi költségvetésből esetleg nem hozható ki küllemében és funkcióit tekintve is megfelelően igényes honlap. Azonban érdemes elkerülni a "túlvállalást" is, mivel az nem csupán anyagilag róhat nagy terheket egy vállalkozásra, hanem olyasfajta "túldimenzionáltságot" sugall, amely mögé nézve hamar kiderül, hogy nincs valódi tartalom.
5. Mi a projektünk határideje? Jó hüvelykujjszabályként elmondható, hogy a weboldalnak készen kell állnia, mire vállalkozásunk hivatalosan megkezdi működését. Sokszor előfordul, főképp kisvállalkozások esetében, hogy megkérdezünk valakit az induló vállalkozásáról, illetve annak webes megjelenéséről, s kiderül, hogy a weboldal még nagyban "fejlesztés alatt áll", mikor a cég már megkezdte működését.
Be kell látnunk, hogy a céges honlap ma már nem luxus, hanem prioritás kell, hogy legyen, amelynek készen kell állnia tevékenységünk indításakor. Ezt figyelembe véve fontos, hogy időben kezdjünk el foglalkozni egyéb kulcsfeladataink mellett a weboldal kialakításával is. Míg eljutunk a kezdeti ötletektől a konkrét megvalósításig, akár három hónap is eltelhet, tehát nem szabad az utolsó pillanatra hagyni a honlapot érintő teendőket. Nem beszélve arról, hogy felesleges, utólagos kiadásoktól kímélhetjük meg magunkat, ha a weblap projektre kellő időt hagyunk magunknak, illetve a szakembernek, akit végül megbízunk.
6. Szükség lesz-e oldalunkon valamilyen speciális szoftverre? Attól függően, mi a célunk a honlappal, szükség lehet olyan speciális modulokra, mint például egy kapcsolatfelvételt lehetővé tevő üzenő form, vagy egy adatbáziskezelő, esetleg online katalógus, melyből automatizált módon lehet rendelni. Ezek a speciális funkciók jelentősen növelhetik az alapköltségeket, illetve mindenképpen meg kell győződnünk róla, hogy az általunk választott webfejlesztő szakember birtokában van-e a megfelelő eszközöknek e speciális funkciók kialakításához.
7. Milyen mértékű és jellegű külső közreműködésre van szükségünk? Ha pontosan tudjuk, mi a célunk a honlappal, s átgondoltuk, hogy milyen információk, eszközök állnak rendelkezésünkre megvalósításához, akkor meg tudjuk azt is mondani, hogy pontosan milyen jellegű szolgáltatásra van szükségünk a honlap fejlesztőtől. Ehhez a következő kérdésekre kell választ adnunk:
- Teljes oldalkoncepcióra van szükségünk, a funkciók és a design kidolgozásával?
- Megvan az alapkoncepciónk, s csak HTML oldalakra kell azt átültetni?
- Az oldal megjelenésén szeretnénk javítani a grafikai elemek megújításával?
- Van már logónk, vagy ezt is külső szakemberrel kívánjuk megterveztetni?
8. Honnét tudjuk, hogy ami nekünk tetszik, valóban a leendő weboldalra való-e? Kezdetben nem szabad semmilyen ötletet elvetni, s azok gyűjtésekor érdemes megnézni számos weboldalt, s azokon megvizsgálni, hogy melyek az általunk működőképesnek ítélt elemek, illetve miért. Ötleteinket bátran elmondhatjuk a webes szakembernek, mivel ezáltal pontosabban tud tájékozódni arról, hogy valóban mit is szeretnénk, mi az, amit hatásosnak, hatékonynak találunk. Ezeket az ötleteket aztán megvalósíthatóság és egyéb szempontok szerint tudja rendszerezni, s azok alapján, amelyek fennmaradnak a rostán jobban tudja közelíteni az általunk kialakított víziót.
joelene orlando, az eMarketing Answers tanácsadójának cikke alapján